GR 571 is een grote luswandeling van 169 km; start en stopt net buiten Comblain-au-Pont. Het deel, waarvan wij maar een stukje lopen, zit in de lus.

Wij willen het volgende bewandelen. Comblain-au-Pont tot Nonceveux. Dan vanuit Nonceveux de valleien van de Ninglinspo en de Chefna afwandelen met een stukje van de GR 571 om de derde dag het traject Nonceveux – La Gleize te overbruggen.

Voor ons eigen gemak parkeren we de auto ook in Nonceveux en nemen de bus naar de eindbestemmingen om zo terug te keren op een camping, waar wij overnachten.
Door het KMI is al enkele dagen goed wandelweer voorspeld.

Dag1: Comblain-au-Pont – Nonceveux.
Het is grijs bewolkt weer en er waait een fris windje als we om 9u20 exact starten aan het stationneke. Achter een rusthuis stijgen we onmiddellijk naar de top van een heuvel en we zijn dan ook snel op temperatuur. We blijven wat op hoogte lopen waarbij bos en weiland elkaar afwisselen. Geen mens te zien, alleen wij tweetjes en de natuur. Zalig.
Tijdens de middagpauze horen we in de verte een donderslag en vallen er drie druppels.
Maar dan klaart het volledig uit en de zon komt er door en voor alle zekerheid smeren we ons in  met zonnebrand.
In Martinrive moeten we even het pad zoeken en dienen we tussen enkele garagecontainers door te lopen. Het pad is volledig begroeid maar blijkbaar zitten we wel juist.
Het traject gaat heuvelop en –af en telkens we een grotere gemeente naderen krijgen we asfalt voorgeschoteld. In Aywaille rusten we even uit in het park en zijn we van op afstand getuige van twee trouwpartijen in het plaatselijke gemeentehuis. De rijst vliegt in het rond terwijl we nog wat brood en kaas verorberen. Geen Cava of Champagne voor ons, maar fris water. Niet dat we het missen.
Daarna trekken we weer op pad en volgen netjes de GR. Onderweg moeten we nog een grommende hond aan een boerderij van ons afhouden met de Dazer. Na het natuurreservaat Heid de Gattes komen we aan de mooie Belvédère Walther ; met zicht op Remouchamps.

Talrijke fietstoeristen komen we daarna tegen in de omgeving van La Redoute en het is bijna 16u als we Remouchamps binnenwandelen. We komen voorbij een bakker en we maken van de gelegenheid gebruik om een brood in te slaan en toe te geven aan de verleiding van twee lekkere éclaires. Die eten we smakelijk op een bank tegenover de bakker aan het water op en voor Ria kan het geluk weer niet op.

In Remouchamps komen verschillende GR’s samen en zijn er kleine gemeenschappelijk delen. Tegenover de grotten in een straatje moeten we even opletten, want hier splitst de GR zich. We blijven mooi rechtdoor lopen en net achter de brug van de autostrade buigen we rechtsaf. Het straatje heeft een helling van ongeveer 20% en dat voelen we in de benen. De KCAL van de éclaires zijn zo verbrand en de rugzak weegt virtueel een paar kilo meer. Daarna wandelen we richting Nonceveux en onderweg komen we nog een groepje van een vijftal trekkers tegen, die de wandeling in omgekeerde richting doen. Het pad loopt uit op de parking van de Niglinspo. We draaien hier naar rechts en wandelen via een “immigratiecentrum” en de brug naar de camping. We staan beneden op het trekkersveld in de schaduw van een boom en onze eerste wandeldag zit er op.

Dag2: Ninglinspo – Chefna – GR571
Het is een eeuwigheid geleden dat we nog de Ninglinspo hebben bewandeld.
Na het vroege ontbijt vertrekken we op ons gemak en wandelen we via de parking aan het café het pad op. Door het wat vroege uur zijn we zowat alleen en we willen ook nog enkele caches op onze naam schrijven die in de buurt liggen. Het goed te belopen pad is gekenmerkt door bruggetjes, kleine en bredere paadjes en af en toe mogen we de schoenen dippen bij het oversteken.
Het is al vrij warm en we zijn blij dat we een heel traject onder beschutting van bomen mogen wandelen.
We eten op een bankje al vroeg ons boterhammetje met salami tijdens een eerste pauze. We klimmen daarna omhoog om de wegwijzertjes met een blauw rechthoekje te verwisselen door die met een rode ruit. Het is ondertussen erg warm en we moeten over een onbeschut stuk wandelen. Onze zonnehoedjes komen hier goed van pas en gelukkig hebben we meer dan genoeg water bij.
Na een klein stukje asfalt komen we aan de Chefna. We steken deze over om een cache te zoeken. Met en kleine boog komen we terug aan dit mooie stukje natuur. Eerst nog over een saai stukje licht aflopende steenslagweg, maar als we daarna links het bos intrekken nemen we het pad naar links, weg van de Chefna. Morgen hebben we een gelijklopend stukje te wandelen en dan wandelen we op de GR zelf, die volledig langs dit riviertje loopt. We lopen nu wat cross-country door het bos op basis van de GPS.
We blijven dalen en komen zo uiteindelijk uit in Quarreux waar we nog een korte pauze houden aan een overdekte pick-nickplaats. We nemen hier de grote weg naar links om rechts wat verder over het brugje de spoorweg en wat later de Ambléve over te steken. We missen hier even het correcte GR-teken en lopen verkeerd door het pad naar links in plaats van rechtdoor te volgen. Gelukkig na een honderd meter zie ik de vergissing in en keren we terug op onze stappen.
We volgen nu het correcte deel van het pad maar hier is nog werk aan de winkel. Op sommige plaatsen dichtgegroeid en omgevallen bomen die de weg versperren. Kortom het nodige kruip- en klimwerk.
Iets verder is het pad schitterend van kwaliteit tot we aan een gerooid stuk komen. Geen GR-teken meer te zien maar wel omgezaagde bomen, wortels her en der verspreid en omgehakt kreupelhout. We vermoeden dat het pad ooit rechtdoor gelopen heeft en dat blijkt later ook zo te zijn. We wandelen nu een stuk terug omhoog tot we in Nonceveux uitkomen. Dag 2 zit er op en we genieten van de schaduw.

Dag3: Nonceveux- La Gleize
We stappen naar de bushalte aan de brug en nemen de bus naar La Gleize centre. Dit ligt niet aan de GR, maar Coo lag vandaag buiten onze mogelijkheden. Vanuit La Gleize is het naar beneden lopen als verbindingstraject. Aan de voet van het kasteel Froid-court pikken we de GR op.

De zon is weer van de partij en we wandelen weer heuvel-op-en-af. Dan in een bos, dan langsheen weiland. Net voor Stoumont komen we op de grote weg en zitten we weer met een heel stuk asfalt en een erg saai stuk. Dit duurt zo tot we aan de andere zijde van Stoumont hoog in de heuvels het asfalt verlaten.
We wandelen dan eindelijk terug op onverharde grond om uit te komen aan een fagne. Dit steken we over en passeren onderweg een groot kruis.

Op het einde draaien we naar links op om op de Vecquée te wandelen. Een vrij lang stuk aardeweg welke ook langsheen de bronnen van de Porallée loopt.

Op het einde van deze weg is het naar rechts aan de grote weg om wat verder naar links af te slaan, richting de Chefna. We komen aan de beekvallei en draaien onmiddellijk rechtsaf om de beek te volgen. Wat verder volgen we nog steeds de GR en blijven we nu netjes langsheen de Chefna lopen. Misschien is deze wat minder spectaculair in vergelijking met de Ninglinspo; maar ons inziens wel veel authentieker en weer helemaal geen mens te zien. Vandaag volgen we de GR tot in Nonceveux nadat we via de Fonds de Quarreux en langs de oever van de Ambléve zijn blijven wandelen. Zo zitten onze drie wandeldagen er op.