ZVL2016-73
We nemen een paar daagjes verlof en boeken 2 slaapaccommodaties. We willen van Schoondijke (vlakbij Breskens) naar Schoondijke wandelen in een kleine drie dagen. We zullen langs Breskens, Groede, Nieuwvliet, Cadzand, Retranchement, Sluis en Oostburg wandelen en een deeltje van de GR5-variant en een deeltje van het Uilenspiegelpad volgen.

Dag1: Schoondijke – Groede (16km)

Het is reeds middag als we in Schoondijke de auto gratis kunnen achterlaten aan de kerk. We gespen de rugzakken aan, strikken de wandelschoenen en vertrekken richting Breskens op zoek naar eten onder een grijs wolkendek. We wandelen grotendeels over het brede fietspad en enkel de laatste kilometer is onverhard. Het pad eindigt op de parking van een Jumbo-supermarkt die 7 dagen per week open is en dus ook op Zondag. Daar spring ik binnen en koop twee koude saladeschotels.
ZVL2016-1
ZVL2016-2
voor de regen
Vijftig meter verder is er een bank en we sporken onze maaltijd naar binnen. Maar na enkele happen begint het te regenen. We besluiten dan maar om onder het Jumbo-afdak de rest op te eten.
Wat later pikken we aan de veerhaven het GR Kustpad (Deltapad) op.
We wandelen over de versterkte dijken die een toekomstige superstorm moeten trotseren. Het zal nodig zijn, want als we ons omdraaien liggen delen van het achterland lager dan de zeespiegel. Op de betonnen wering is de geschiedenis van Breskens weergegeven met jaartallen en belangrijke gebeurtenissen.
ZVL2016-5 Vlissingen
ZVL2016-3
ZVL2016-6
ZVL2016-7
ZVL2016-9
We wandelen verder en komen ter hoogte van het Zandertje aan de zwart-witte vuurtoren. Hier ligt een cache voor de geocache-liefhebbers en onze log schrijven we bij. Zie ook Vuurtoren Breskens .
ZVL2016-13
ZVL2016-15
ZVL2016-14
… Rugzakken niet toegestaan.

Tussen het Zandertje en het wat verder gelegen ‘t Killetje wordt circa 1,5 miljoen m³ grond en circa 400.000 m³ zand aangevoerd. De nieuwe hoge duinen worden 18 meter hoog en dit alles kadert in het grote Kustversterkingsplan.
Na ongeveer een kilometer verlaten we het Kustpad en via een stukje van de Walendijk – Pijendijk trekken we richting Groede. Het begint nu goed te regenen en de rugzakhoezen worden bovengehaald. Na een viertal kilometers komen we in het pittoreske Groede en in de Slijkstraat vinden we onze Herberg de Natte Pij.
ZVL2016-16
Het is een charmante accommodatie waar de tijd heeft stilgestaan maar de kamer was net, met douche en toilet. Je neemt best oordopjes mee (hebben we altijd bij) want de houten vloer kraakt nogal. Er is gratis WIFI op de kamer en een traditioneel ontbijt met een groot aanbod aan broodjes, beleg en ontbijtgranen. Een vriendelijke ontvangst en onze waterbussen werden onmiddellijk gevuld; weliswaar na de vraag of we koud of warm water wensten.

Dag2: Groede – Retranchement (18km)

Na een stevig ontbijt en het inpakken verlaten we Groede via de Brouwerijstraat en de Noordweg. Het regent nog steeds en dat zal zo nog een aantal kilometers duren. We wandelen over rustige maar wel verharde wegen richting Nieuwvliet-Bad.
ZVL2016-18
ZVL2016-20
Daar pikken we de GR weer op en wat later komen we aan het natuurgebied de Verdronken Zwarte Polder. De Verdronken Zwarte Polder is een zogenaamde slufter – een gebied achter een doorgebroken duinenrij – en ontstaan door een dijkdoorbraak.
ZVL2016-21
ZVL2016-22
We wandelen richting Cadzand en stilaan krijgen we wel honger.
ZVL2016-26
De meeste strandpaviljoens zijn gesloten maar net voor Cadzand is Moio Beach open.
ZVL2016-28
ZVL2016-29
We happen een broodje gezond weg, rusten wat uit en dan op zoek naar een bakker. Die vinden we dan ook en vergasten onszelf op een stukje taart.
ZVL2016-30 Pure-C van Sergio Herman
We steken het uitwateringskanaal over en op het GR-pad vinden we een bank waar we de taartstukjes op ons gemak weghappen.
ZVL2016-38
ZVL2016-31
ZVL2016-39
Het pad bestaat eerst nog uit asfalt maar later stappen we vooral op een pad van gemalen schelpen die knarsen onder de schoenen. We passeren nog een grote camping vol staancaravans die hutje-mutje tegen elkaar staan. Aan de overzijde van de dijkweg hebben we een prachtig zicht op de monding en het Zwinreservaat. We ontdekken zelfs midden in het natuurpark een grenspaal.
ZVL2016-40
ZVL2016-57
ZVL2016-61
ZVL2016-58
We komen aan een parking waar een parkingwachter een eenzame auto een bekeuring geeft wegens onbetaald parkeren. We struinen een klein stukje langs de weg om dan via een fietspad een mooi wandelpad te volgen.
ZVL2016-65
Zo wandelen we Retranchement binnen en vinden direct ons hotelletje, … waar we voor een gesloten deur staan. Maar geen minuut later komt de eigenaresse aan om de deur te openen en onze kamer aan te wijzen. We eten ’s avonds in het naburige restaurant de Parlevinker, want het restaurant van ons hotel sluit op maandag en dinsdag. Een theetje met verse munt sluit onze maaltijd en dag af.

Dag3: Retranchement – Schoondijke (23km)

We zijn ’s morgens als eerste in de ontbijtzaal waar de chef-kok een prima en vooral lekker ontbijt heeft voorzien. Daarna vertrekken we om 50 meter verder een prachtig stuk GR te bewandelen. Eén van de mooiste stukjes van deze driedaagse. De GR volgt hier een stukje van de Wallenroute en via de Killedijk en de Oude Zeedijk flirten we even met de Belgische grens.
ZVL2016-68
ZVL2016-69
ZVL2016-70
ZVL2016-71
ZVL2016-72
ZVL2016-73
Aan de Kanaalweg lopen we rechts de weide in waar een paar zwart-wit-koeien rustig staan te grazen. Wat later en twee veeroosters verder gaat het naar links de weg Om den Paspolder op waar het stevig waait en de populieren ruisen. We volgen het kaarsrechte pad om te eindigen op een geasfalteerde straat. Rechts zien we Sluis liggen en dat is onze eerste stopplaats. Roger Van Damme heeft ooit in ‘Vlaanderen vakantieland’ gezegd dat je niet in Zeeland bent geweest als je geen bolus hebt gegeten. Dus dat advies volgen we en buiten een bolus, kopen we ook een broodje-ham-kaas. Bolussen worden gebakken van wit brooddeeg dat tot een streng door bruine basterdsuiker wordt uitgerold en daarna wordt opgerold in een soort spiraalvorm. Het kleeft alleszins vanbinnen … en vanbuiten.
ZVL2016-74
ZVL2016-76
Gezien nog geen honger wandelen we Sluis terug uit en zoeken de streek-GR het Uilenspiegelpad op. We passeren nog een kinderboerderij waar de pauw staat te pronken.
ZVL2016-83
ZVL2016-84
ZVL2016-86
Onderweg pikken we een paar caches mee en bijna loopt het mis. Een cache ligt verborgen onder een brug aan het water en met mij voorover te buigen geraak ik uit balans en door het gewicht van de rugzak val ik achterover op de oeverrand. Een deel van de rugzak bengelt boven het water, maar ik kan op Ria rekenen die letterlijk een handje helpt. Maar we hebben kunnen loggen! De Zuiddijk, de Boomgaardweg en de Biomedeweg zijn gewone, lange, smalle en rustige asfaltwegen. Pas op de Oude Zeedijk (elk dorp heeft blijkbaar zijn eigen Oude Zeedijk) lopen we weg van het asfalt alhoewel het toch nog semi-verhard is. In de luwte eten we onze broodjes op en we horen enkel nog het ruisen van de wind over de velden en door de bomen. Het zonnetje komt nu met langere periodes tevoorschijn. Dit is genieten.
ZVL2016-87 één van de zovele dijken
ZVL2016-88
ZVL2016-91
We wandelen nu van de ene naar de andere dijk zoals de Henricus-, de Ring- en andere Krabbedijken. Onderweg lopen we door het gehucht Scherpbier, bestaande uit een paar huizen en 200 meter weg.
ZVL2016-102 appeltje voor de dorst
ZVL2016-92
ZVL2016-93
Op het einde van de kilometerslange Krabbedijk zien we rechts Schoondijke liggen, ons einddoel. Via de Damstraat en de Dorpsstraat komen we terug aan de auto.